Daniel Mühlbach – Från visionär till pionjär

Från 0 kronor till 100 miljoner på 4 år, det är i sanning en bragd – och det är precis vad en av Sveriges mäktigaste entreprenörer lyckades med när han startade Lensway tillsammans med en vän och kollega 1999. Lensway är idag en av Europas största nätbutiker för linser och glasögon med en omsättning på nästan en halv miljard kronor, och bakom framgångarna sitter en man med öga för långsiktiga planer och smarta investeringar. Han heter Daniel Mühlbach.

Det som idag är ett enormt komplex med 140 anställda och en verksamhet som har etablerat sig starkt på den europeiska marknaden började med två nyexaminerade industriekonomer, en bil och en hög affischer och flygblad. De första åren gick lite knackigt – det tog två år innan de överhuvudtaget kunde plocka ut någon lön i företaget – men redan där fick vi prov på Daniel Mühlbachs långsiktiga och strategiska förmåga. De krigade på, och 2004 hade man ökat företagets omsättning gått från 0 till otroliga 100 miljoner kronor, och det skulle komma att växa i en så rasande fart att de tog över större delar av sin marknad och expanderade ända ut till Europas alla hörn.

Framgång

Enligt Daniel Mühlbach själv ligger större delen av framgångarna i stora investeringar i marknadsföringen och att den största tillgången för företag är de redan etablerade kunderna. Det är alltid dyrare att hitta nya kunder än att underhålla relationen med de befintliga. Så har ni fått prov på en av Sveriges mäktigaste entreprenörers strategiska metoder för uppseendeväckande tillväxt. Daniel Mühlbach har sedan den tiden gått vidare med nya framgångsprojekt som i nuläget etablerar sig allt snabbare efter uppköp av konkurrenter. Det nya områden Daniel tagit sig in på är skor och han levererar nu alla skosorter man kan tänka sig över Europa.

Footway

Behovet av skor är konstant och varje säsong kommer nya kollektioner som skall skickas till modeintresserade. Verksamheten har haft en rask tillväxt och sedan starten har det hänt en hel del. Enligt flera sakkunniga är en av faktorerna bakom detta att entreprenören Daniel Mühlbach har ett öga för detaljer och en uthållighet som gynnat affären. Med snabba leveranser och bra service har det blivit enkelt att handla skor över nätet. Någonting som märks när man ser hur många som föredrar detta framför traditionell shopping som naturligtvis också sker som förut. Ytterligare info om Daniel Mühlbach och Footway och kompetensen som driver skutan finns via denna länk