Ponera att du ska lansera en ny produkt eller tjänst och gärna vill dela med dig denna nyhet till din familj och dina vänner. Dessa personer känner redan till dig och ditt företag, och därför är de en lätt målgrupp att sälja in budskapet till. Men när du vill få ut ditt budskap till den breda massan kan det vara en bra idé att anlita en medietränare. Detta såvida du inte redan har en lång erfarenhet av att hantera medier och känner dig bekväm med att intervjuas.
För när du ska dela med dig av nyheter till allmänheten behöver mottagarna av budskapet övertygas om den produkt eller tjänst som du säljer. Du behöver nå din målgrupp med ett koncist och tydligt budskap. Här pratar vi alltså inte om köpta minuter i radio och tv genom en reklamkampanj. Vi syftar på “förtjänt” tid i medier i form av intervjuer av olika slag. Det kan till exempel vara en intervju i lokal-tv eller en intervjuartikel i en tidning.
Anlita en medietränare och få hjälp med att utforma ditt budskap
Ibland kan det vara svårt att förstå varför medierna inte är intresserade av dina nyheter. Kanske kan det finnas andra nyheter som pockar på journalisternas uppmärksamhet för tillfället. Men det kan också vara så att de nyligen har gjort intervjuer och artiklar på ett liknande ämne. Därför behöver du kunna erbjuda en ny vinkel med ett unikt budskap. Detta är en av många saker som du kan få hjälp med när du väljer att anlita en medietränare.
Några enkla tumregler som du bör följa när du utformar ditt budskap är att:
- Ha åtminstone tre enkla talespunkter att förhålla dig till.
- Inte försöka trycka in varenda liten detalj i budskapet. Det är bättre att du lyckas förmedla en tanke om din produkt eller tjänst som målgruppen tar med sig. Detta istället för att göra dem förvirrade med alltför många detaljer.
- Låta din hemsida tillhandahålla den information och de detaljer som “saknas”.
- Erbjuda lyssnarna eller läsarna med ett värde. Detta kan du till exempel göra genom att bjuda på tips och värdefull information.